A készségfejlesztő iskola a középsúlyosan értelmi fogyatékos tanulók részére biztosítja az életkezdéshez való felkészülést, a munkába állást lehetővé tevő egyszerű betanulást igénylő munkafolyamatok elsajátítását, továbbá a szakképzésben részt venni nem tudó enyhe értelmi fogyatékos tanulók számára nyújt a munkába álláshoz és az életkezdéshez szükséges ismereteket. Enyhe értelmi fogyatékos tanuló készségfejlesztő iskolába akkor vehető fel, ha a szakiskola előkészítő kilencedik évfolyamát sikertelenül teljesítette.
A készségfejlesztő iskolának négy évfolyama van, amelyből
- kettő közismereti képzést folytató évfolyam,
- kettő, az életkezdéshez való felkészülést, a munkába állást lehetővé tevő egyszerű betanulást igénylő munkafolyamatok elsajátítását célzó gyakorlati jellegű évfolyam.
A sikeresen teljesített gyakorlati évfolyam új modulok tanulásával folytatható.
A készségfejlesztő iskola célja és feladata
A készségfejlesztő iskola 9-10 közismereti évfolyamai az általános iskolai nevelés-oktatás koncepcionális folytatása, átmenetet képez az alapfokú és középfokú oktatás-nevelés között. A nevelés-oktatás célja az általános iskolában elsajátított képességek, készségek megerősítése, a gyengébb vagy sérült funkciók fejlesztése, kompenzálása, a felnőtt életben elérhető munkatevékenységek iránti motiváció felkeltése, a gyakorlati tevékenységek elsajátításához szükséges kompetenciák, magatartásformák kialakítása, a gyakorlati képzés sikerének megalapozása. A tanuló megismeri a gyakorlati évfolyamok munkatevékenységeit, felkészül a gyakorlati ismeretek és tevékenységek elsajátításának megkezdésére.
A képzés során a tanuló megismeri, fokozatosan magáévá teszi és elfogadja a reális, képességeit, érdeklődését, lehetőségeit figyelembe vevő, számára elérhető életperspektívát, kialakítja életcéljait. Megismeri és alkalmazza a segítségkérés és elfogadás aktuális helyzethez szükséges formáit, társas kapcsolataiban és kommunikációjában kialakul a megfelelő önbizalomra épülő bátorság, a helyes önértékelésen alapuló közösségi magatartás.
Az eltérő tanulási képességek miatt szükséges az egyéni megsegítés és bánásmód alkalmazása, folyamatosan szem előtt tartva a gyakorlati felkészítés eredményességének megalapozását.
Különösen nagy hangsúlyt kell helyezni a gyakorlati tevékenységekkel és a munkavállalással kapcsolatosan a kommunikáció fejlesztésére a beszéd segítségével illetve az augmentatív/alternatív kommunikációs eszközökkel egyaránt. A tevékenységek elsajátításának érdekében fontos a nagymozgásos fejlesztés a megfelelő állóképesség kialakulásához, a finommotoros koordináció fejlesztése a sikeres munka- és feladatvégzéshez.
A készségfejlesztő iskola olyan nyitott szellemiségű, befogadó intézmény, amelyben minden tanuló számára lehetővé válik a képességeinek megfelelő kompetenciák elsajátítása, a munkatevékenységekben rejlő sikerélmény biztosítása, az eltérő adottságok elfogadása és a tanulói közösség ösztönző erejének, lendületének kiaknázása.
A készségfejlesztő iskola célja, hogy az intellektuális képességzavarral érintett tanulók tanulmányaik befejeztével viszonylag önálló életet éljenek, legyenek képesek irányítással egyszerű munkafolyamatok elvégzésére, rendelkezzenek azokkal az ismeretekkel és készségekkel, amelyekkel alkalmazkodni tudnak a családi és munkahelyi közösségekbe.
A célok érdekében a készségfejlesztő iskola feladata
- a tanulók kommunikációs képességeinek fejlesztése
- ismeretek nyújtása a természeti – társadalmi környezetről
- önismeret kialakítása, elmélyítése
- a tanulók felkészítése az eszközök, szerszámok rendeltetésszerű használatával és egyszerű munkafolyamatok elvégzésére
- alapvető ismeretek nyújtása a munkával és a társadalmi együttéléssel kapcsolatos jogokról és kötelezettségekről
2024/25-ös tanévben az alábbi képzések folynak:
9-10. évfolyam
közismereti képzést folytató évfolyam
11. A kert-és parkápoló, agyagtárgy-készítő
11.B konyhai kisegítő, habilitációs célú munkavégzés integrált munkavégzésre nem képes tanulók részére, árufeltöltő
11.C udvaros, háztartástan-életvitel, textil-és fonalmentő,
12.A szövött-tárgykészítő, kisegítő takarító
12.B szövött-tárgykészítő, kert-és parkápoló