Általános iskolánkban a fővárosi és vármegyei illetőségű pedagógiai szakszolgálatok szakértői bizottságainak szakvéleménye alapján, intézményünk kijelölésével rendelkező, tanulásban akadályozott-enyhén értelmi fogyatékos, értelmileg akadályozott, valamint értelmileg sérült autizmus sprektum zavarral élő és egyéb társuló fogyatékosságú (látás, hallás, mozgás) tanulók fejlesztését látjuk el.
Tanulóink kis létszámú csoportban tanulnak, a gyógypedagógusok munkáját gyógypedagógiai asszisztensek segítik.
Az általános iskolai évek során célunk, tanulóink egyéni képességeire építve a kultúrtechnikák megalapozása, majd az erre épülő, korszerű, komplex tudás átadása, adekvát alkalmazásának tanítása, mely lehetőséget biztosít a továbbtanulásra, a minél teljesebb társadalmi szocializációra.
Az egyénre szabott fejlesztést, tehetséggondozást a következő lehetőségek biztosításával támogatjuk:
- egyéni, vagy kiscsoportos habilitációs-rehabilitációs foglalkozások, fejlesztések,
- sporttevékenységek, sportszakkörök (görkorcsolya, korcsolya, judo, kosárlabda, szertorna, bowling),
- szakkörök (vizuális, énekkar),
- tanulmányi és kulturális versenyekre való felkészítés, részvétel,
- alkotó pályázatokra való felkészítés, részvétel.
A pedagógiai módszerek teljes mértékben igazodnak a gyermekek egyéni adottságaihoz, képességeihez, szükség esetén egyéni foglalkozás keretében történik a fejlesztésük.
Kiemelten fontosnak tartjuk tanulóink érzelmi, közösségi nevelését. Ennek érdekében a hagyományos intézményi programjainkon túl, hagyományteremtő programokat szervezünk (Tökmagavató, őszi-tavaszi projekthét, klubnapközi…).
Célunk, hogy tanítványaink életpraktikus készségekkel, képességekkel, hasznos tantárgyi tudással és sok közösségi élménnyel fejezzék be általános iskolai tanulmányaikat.
Alsó tagozat
Iskolánk alsó tagozata – első évfolyamtól, negyedik évfolyamig – Kondor Béla sétány 15. szám alatt működik, vagyis a SOFI-LIGET – ben.
Az első két évfolyamon az alapkészségek kialakítása történik, illetve készségtárgyak keretében számtalan praktikus ismeretre tesznek szert a gyermekek játékos keretek között.
A harmadik-negyedik osztályban az alapszintű ismeretek bővítésére, elmélyítésére kerül sor.
A gyermekek eredményes nevelése-oktatása egész napra kiterjedő foglalkoztatási formában valósul meg. Sajátos szükségleteiknek megfelelően a gyakorláshoz, a rögzítéshez hosszabb időkeretet, nagyobb számú, változatos ismétlési lehetőséget kapnak a gyermekeink. Célkitűzésünk, hogy a negyedik osztály végére tanulóink olyan képességekre, jártasságokra, készségekre tegyenek szert, amelyek a magasabb szintű ismeretek elsajátítását teszik később lehetővé és igyekszünk a felső tagozatba lépést zökkenő mentessé tenni számukra.
Felső tagozat
Folytatódik az alsó tagozaton megkezdett képességek és készségek fejlesztése. Nevelő – oktató munkánkban a sérülésspecifikusság mellett kiemelt figyelmet fordítunk az életkori sajátosságokra. Célunk a minél önállóbb tanulás elérése, melyhez a tanulás hatékonyságát segítő módszerek, eszközök alkalmazásának elsajátítását szorgalmazzuk tanulóinknál.
Nevelésünk során az együttműködési készség, tolerancia, felelősségvállalás kialakulását segítjük. A reális énkép kialakításával a pályaválasztást, az önálló életre való felkészülést támogatjuk.
Értelmileg akadályozott osztály
A 2016/2017-es tanévtől, hosszabb szünet után újra elindult iskolánk értelmileg akadályozott osztálya. Jelenleg három vegyes életkorú osztályban tanulhatnak, értelmileg akadályozott- középsúlyosan értelmi fogyatékos tanulók.
Fontos számunkra a tanulók lehető legnagyobb önállóságra nevelése az egyéni képességeikhez mérten. Kiemelt célunk, hogy a gyermekek be tudjanak illeszkedni a család életébe és a társadalomba, elfogadják az általános emberi értékeket, felkészüljenek a minél önállóbb felnőtt életre. Alkalmazott módszereink igazodnak a gyerekek életkori sajátosságaihoz, értelmi fejlettségéhez, kommunikációs fejlődéséhez és egyéni képességeihez.
Fejlesztési irányok és területek:
Mindennapos tevékenységekre nevelés: önkiszolgálás, öltözködés, étkezés, stb.
A képességek, készségek, a kognitív funkciók fejlesztése.
Az együttélés megtanítása: a gyermek alkalmazkodását segítő viselkedésformák tanítása a családi, iskolai és iskolán kívüli környezetben.
A különböző társadalmi, kulturális környezetből fakadó hátrányok csökkentése, kompenzálása, az alapszükségletek kielégítése.
Kommunikáció és interakció fejlesztése.
Játéktevékenység fejlesztése, személyiségfejlesztés.
Mozgás, tájékozódás fejlesztése.
Finommozgás, manuális készségek fejlesztése.