A Down Alapítvány Zágrábi Gondozóházának és a XVIII. Kerületi SOFI-nak (Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény), s nem utolsó sorban a pályázatot kiíró Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanácsnak köszönhetően 2018-ban 10 fiatal nyerhet betekintést a számítógépek világába. A Digitális Esély 2017 pályázat keretében a fiatalok a mindennapi élethez mára már nélkülözhetetlen digitális írástudást sajátíthatják el.
A képzés során az informatikai ismereteket a fiatalok egyből kipróbálják majd a gyakorlatban, legyen szó a szabadidő igényes eltöltéséhez szükséges szervezési teendőkről, ügyintézésről, vagy akár álláskeresésről. A fiatalokat az Alapítvány számítógépes oktatója mellett pszichológusok, gyógypedagógusok segítik a minél jobb teljesítmény elérésében majd, a projekt meghatározó mérföldköveként pedig munka alkalmassági felmérésben is részesülnek.
Az első foglalkozáson, március 7-én a képzésre jelentkezők oktatójukkal egy átfogóbb ismerkedésbe kezdtek, mely során feltérképezésre kerültek számítógépes szokásaik. A „szintfelmérés” eredményeként kiderült, hogy a generációjuknak megfelelően digitális bennszülöttekről beszélhetünk, mint tablet és okostelefon tulajdonosok, s mint mindennapi számítógép felhasználók, akik számára az Internet használata a hétköznapok velejárója. A részvevők elmondása alapján elsősorban a szórakozás eszközeként tekintenek az IT cikkekre. Mivel a képzés hosszú távú célja, hogy a felnőtt kor küszöbén álló fiatalok az informatika által uralt munkaerő-piacon eredményesen helyt álljanak, ezért a képzés a jó alapot biztosító előzetes tudásukat felhasználva mutat rá a számítógép szórakozáson túlmutató felhasználási területeire majd. A részvevők nyitottnak, motiváltnak bizonyultak a képzési tartalommal kapcsolatban, miután, példákkal illusztrálva választ kaphattak a „Miért is érdemes ezt is megtanulnom?” kérdésre, az egyes modulok ismétlő vázolása során. Ezt bizonyítja, hogy a későbbiekben ők maguk is ajánlottak új témákat, kiegészítve ezzel a már meglévő tananyagot, önreflexióba kezdve felhívták a figyelmet az egyes hiányosságaikra (Pl.: Nekem még gyakorolnom kell a betűk keresését a billentyűzeten!). Ezen felbátorodva további kérdések közepette a rohamosan közeledő „felnőttkorral” kapcsolatban kezdtek el érdeklődni, mely következményeként a képzési alkalom végeztével a Gondozóházi foglalkoztatás került bemutatásra, s hogy az itt dolgozó Ügyfelek a megfelelő támogatással, vagy akár anélkül, hogyan használják fel a számítógépet a munkájuk során, esetlegesen a hétköznapokban.
Habár hagyományos ismerkedős első alkalomként indult, nehezen induló bemutatkozó körrel, a kérdések elől elbújó szempárokkal, a SOFI tanulói az idő múlásával ráébredve arra, hogy a soron következő témák hasznosak lehetnek a számukra felnőtt hozzáállást tanúsítva vetették bele magukat a tematika áttekintésébe, sőt annak közös formázásába. Proaktív hozzáállásuk példa értékű.
Mártonyi Tibor
(Down Alapítvány)